• Caixa Rural

    Atacs més freqüents

    Novedades - Bosque de pinos con un cielo azul

Conèixer com funcionen els tipus de frau més freqüents, com ara virus informàtics, phishing, etc., et permetrà navegar per Internet amb més seguretat.

T'oferim alguns consells i mesures de precaució per evitar ser víctima d'aquest tipus d'atacs.

1. Phishing

NO RESPONGUIS MAI A CAP CORREU ELECTRÒNIC QUE ET SOL·LICITI LA CONTRASENYA DE RURALVÍA

Els intents de frau a clients de distintes entitats financeres mitjançant el correu electrònic han augmentat recentment. El phishing és una de les formes més emprades.

  • Aquesta tècnica de frau consisteix en la utilització de diversos mètodes per suplantar una identitat (com la d'una entitat financera) convidant els destinataris a introduir les seves claus secretes, dades personals i informació dels seus productes financers en formularis falsos amb la idea d'emmagatzemar-los i utilitzar-los posteriorment.

  • Aquesta suplantació es pot fer mitjançant SMS, trucada telefònica, correu electrònic i pàgines web o finestres emergents. El mitjà més habitual de portar-la a terme és per correu electrònic, a través del qual es convida els clients a prémer un enllaç que els portarà a una pàgina web falsa que imita l'original de l'entitat bancària. En connectar-se al web fraudulent, els hi demanaran les dades financeres o personals. Per aquest motiu, NO has de respondre cap correu electrònic que sol·liciti la teva contrasenya ni clau de signatura de Ruralvía, les dades de les targetes financeres, etc.

  • Aquestes accions fraudulentes s'han de posar en coneixement de la Guàrdia Civil, la Policia Nacional o els Mossos d'Esquadra tan bon punt es coneguin perquè s'investiguin posteriorment.

  • En aquest sentit, els nostres clients han de saber que la nostra entitat NO sol·licita MAI ni sol·licitarà claus secretes o dades dels seus productes, ni tampoc el número de la targeta, ni per correu electrònic, ni en persona, ni per via telefònica. Els codis d'autorització d'operacions han de fer-se servir únicament dins de l'entorn segur de Ruralvía.

Fem un resum de les preguntes que has de fer-te per detectar un correu que intenta estafar-te:

  • El contingut és sospitós? Siguis caut amb els correus que diuen que procedeixen d'entitats bancàries amb missatges dubtosos, com ara que el teu compte ha estat blocat o cancel·lat per problemes tècnics, que anul·lis una transferència que no has fet, que tornis un abonament que no et correspon, etc.

  • L'escriptura és correcta? Si hi ha errors al text, com ara errades semàntiques, paraules amb símbols estranys, frases mal redactades, etc., sospita de la fiabilitat del correu.

  • El correu va personalitzat? La teva entitat sap com et dius. Si reps comunicacions anònimes adreçades a “Notificació a usuari” o “Benvolgut amic”, és un indici que t'has de posar en alerta.

  • Cal fer alguna cosa de manera urgent? Si ens obliga a prendre una decisió en poc temps, no és bon senyal. Contrasta amb la teva entitat si la urgència és real o no.

  • L'enllaç és real? Observa si el text de l'enllaç coincideix amb l'adreça a què apunta.

  • Qui envia el correu? Si reps la comunicació d'una bústia de correu tipus @gmail.com o @hotmail.com, sospita!

  • Quin tipus d'informació et demanen? Si et sol·liciten dades dels teus productes bancaris i dades personals, com ara telèfon mòbil, NIF, etc., podria ser un correu fraudulent.

2. Smishing

NO PROPORCIONIS DADES BANCÀRIES A TRAVÉS DE SMS

Smishing és una variant del phishing tradicional, que en lloc d'enviar correus electrònics, fa servir els missatges SMS.

Mitjançant l'ENVIAMENT DE MISSATGES SMS al mòbil, s'intenta convèncer l'usuari perquè visiti una pàgina fraudulenta o truqui a algun número de telèfon, amb l'objectiu d'obtenir les seves claus de banca electrònica, dades financeres, com ara el número i PIN de la seva targeta, o informació personal. També pot tenir altres propòsits: com vendre productes o serveis falsos, infectar el dispositiu mòbil amb un virus, etc.

Alguns EXEMPLES de smishing podrien ser:

  • Truqui'ns immediatament al telèfon 9X XXX XXX en relació amb una recent restricció del seu compte. Gràcies.

  • Enviï'ns la següent documentació: clau de signatura de banca en línia i la seva targeta bancària i anoti també el PIN al correu XXXXXXXXXXXXXXX.

  • Estimat client, la seva targeta VISA ha estat blocada per la seva seguretat. Per desblocar-la, visiti urgentment el web XXXXXXXXXXXX i completi els passos. Té 24 h..

T'oferim uns consells bàsics per evitar ser víctima de smishing:

  • No accedeixis a cap enllaç que arribi a través de SMS, especialment si desconeixes el número de telèfon del remitent.

  • No proporcionis usuaris, claus, dades bancàries o personals a través de SMS. Si reps un missatge que et sol·licita aquestes dades, desconfia'n i posa't en contacte amb la teva entitat.

  • Estigues al dia sobre les tècniques i modalitats d'estafes que es fan servir per enganyar els usuaris.

  • No emmagatzemis informació personal o bancària al mòbil, com claus d'accés a la banca multicanal, clau de signatura, PIN de la targeta, etc. Els virus poden transmetre dades sensibles als estafadors.

En cas de dubte, i sense facilitar cap dada financera, cal que et posis immediatament en contacte amb el nostre servei d'atenció a clients 91 334 67 80 | 900 822 670 (telèfon gratuït). Dilluns a diumenge, 24 hores.

Per a més informació, pots accedir a les pàgines http://www.osi.es i http://www.incibe.es avalades pel Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç, que proporcionen recomanacions, guies i eines gratuïtes amb les quals navegar més segur.

3. Virus informàtics

NO OBRIS ARXIUS ENVIATS PER REMITENTS DESCONEGUTS

Atacs de virus informàtics:

  • Els virus informàtics són programes que s'instal·len a l'ordinador, tauleta o telèfon intel·ligent d'un usuari sense el permís o el coneixement del propietari amb finalitats malicioses, com ara robar o destruir informació.

Conseqüències dels virus:

  • Esborrament d'informació
  • Robatori d'informació
  • Suplantació d'identitat
  • Pèrdues econòmiques

Símptomes de dispositius infectats:

  • Execució més lenta d'operacions
  • Increment del temps d'execució i càrrega de programes
  • Disminució ocasional o permanent de forma no justificada de l'espai de memòria lliure al disc dur i de la memòria RAM disponible
  • Aparició de programes desconeguts en la memòria

Vies d'entrada:

  • Correu electrònic
  • SMS
  • Dispositius d'emmagatzemament externs (memòries USB, discs durs, targetes de memòria, etc.)
  • Baixada de fitxers
  • Pàgines web malicioses
  • Xarxes socials

Mesures de protecció:

  • Siguis prudent quan visites llocs web desconeguts i vigila la baixada de fitxers o programes.
  • No emmagatzemis ni executis en el dispositiu programes dels quals desconeguis l'origen.
  • Tingues al dia el sistema operatiu amb les darreres actualitzacions.
  • Cerca sempre el prefix https:// a l'adreça del lloc web.
  • Utilitza un sistema antivirus que disposi de “tallafocs” (Firewall) i un sistema “antiespia” (Spyware) i mantingues-los sempre actualitzats.
  • Verifica els documents que hagis pogut rebre de l'exterior (via correu electrònic, disc, descàrregues, etc.) amb l'antivirus.
  • No executis mai un programa ni segueixis un enllaç que arribi per correu electrònic o SMS i sembli estrany, ni participis en missatges en cadena.
  • La informació és clau per identificar els riscos i poder combatre'ls. Mira d'estar al dia de les amenaces que circulen per la xarxa.
  • Visita periòdicament pàgines de seguretat dels fabricants dels programes que fas servir.
  • Fes còpies de seguretat amb certa freqüència per evitar pèrdues de dades importants.
  • Fes servir eines de seguretat (mesures per eliminar amenaces conegudes o incidències ocorregudes) o connectors de seguretat per al navegador:
  • Programes de bloqueig de finestres emergents
  • Programes de bloqueig de bàners
  • Programa antibrossa
  • Programa antifrau
  • Fes servir el sentit comú. Sigues caut davant qualsevol cosa que et sembli sospitosa.

En cas de dubte, i sense facilitar cap dada financera, cal que et posis immediatament en contacte amb el nostre servei d'atenció a clients  91 334 67 80 | 900 822 670 (telèfon gratuït). Dilluns a diumenge, 24 hores.

4. Spoofing

L'spoofing (o suplantació) consisteix en la usurpació de la identitat de l'entitat financera i engany al client fent-se passar per la seva Caixa. L'objectiu principal és aconseguir les dades del client per poder fer, posteriorment, operacions econòmiques en el seu nom.

La tècnica és similar al phishing o smishing, però més sofisticada.

Les principals casuístiques són a través d'un correu electrònic el remitent del qual mostra una aparença legítima, o bé a través d'una trucada o SMS, que no ensenyen el número real des del qual s'envia, la qual cosa els permet utilitzar un número similar al de Ruralvía o l'entitat, o fins i tot que el missatge s'integri en la cadena de missatges autèntics que envia Ruralvía de manera legítima.
 

  • Seguretat a Ruralvía

    A Ruralvía treballem perquè els nostres clients facin servir els nostres serveis de banca digital amb tota la seguretat.

Acceso a Gescooperativo - Reunion de personas con traje en una oficina

Més consells de seguretat

Consells de seguretat contra els ciberdelictes i fraus més freqüents

En el nostre blog t'informem de les darreres notícies sobre aquest tipus de delictes, des de noves fórmules que utilitzen fins a recomanacions per protegir-te'n.

També trobaràs un altre tipus de consells per utilitzar Internet amb seguretat.