Característiques i comissions
El compte de pagament bàsic és un compte no remunerat destinat a persones físiques majors d'edat que actuen amb un propòsit aliè a la seva activitat comercial, empresarial, ofici o professió. Disposaràs d'un mitjà financer per fer les operacions bàsiques, com ara ingressos i retirades d'efectiu des de l'oficina o al caixer, transferències o domiciliació de rebuts.
El compte de pagaments bàsic té una comissió mensual màxima de 3 €, que cobreix els següents serveis:
- Obertura, ús i tancament del compte.
- Dipòsit de fons en efectiu en euros.
- Retirades de diners en efectiu en euros a les nostres oficines o caixers a Espanya o en altres Estats membre de la Unió Europea.
- Inclou fins a 120 operacions de pagament l'any, en euros, dins la Unió Europea: pagaments de rebuts domiciliats i transferències, incloses les transferències permanents, tant en oficines de Caja Rural de Aragón com a Ruralvía.
- Si contractes una targeta de dèbit, s'inclouran també en la comissió de pagaments que hi facis, tant físics com en línia, dins la Unió Europea.
En els casos en què considerem que el client es troba en situació especial de vulnerabilitat o en risc d'exclusió social, el compte serà gratuït, almenys durant els dos primers anys, que començaran a comptar des de la data de sol·licitud de la condició de gratuïtat.
(*)Exemple representatiu. Compte no remunerat:
- TIN 0,00 % i TAE -1,193 % calculada per al supòsit d'exemple per a saldo diari de 3000 € mantingut durant un any, sense remuneració i amb una comissió de manteniment de 3,00 € mensuals.
- TIN 0,00 % i TAE -0,718 % calculada per a un supòsit d'exemple per a saldo diari de 5000 € mantingut durant un any, sense remuneració i amb una comissió de manteniment de 3,00 € mensuals.
- TIN 0,00 % i TAE 0,00 % per a qualsevol supòsit d'exemple en situació de vulnerabilitat o risc d'exclusió social.
Objectius
Els objectius del compte de pagaments bàsic són els següents:
- Proporcionar accés als serveis bancaris bàsics a qualsevol persona física.
- Transparència i comparabilitat de les comissions aplicades als comptes de pagament.
- Facilitar el trasllat de comptes, tant dins d'Espanya com a la Unió Europea.
Tarifes
Informació sobre interessos, comissions i despeses: de forma anual, Caixa Rural enviarà als titulars del compte de pagaments bàsic un documento denominat “Resum anual de comissions, despeses i interessos”, en el qual t'informarem amb detall sobre els interessos, comissions i despeses pagades o cobrades durant l'exercici de l'any anterior.
Criteris que determinen la situació de vulnerabilitat o de risc d'exclusió social
Per determinar aquestes situacions, s'avaluarà la renda i el nombre de membres de la unitat familiar utilitzant l'Indicador de Rendes d'Efectes Múltiples (IPREM).
Es considerarà dins d'aquest col·lectiu el client que no superi els següents llindars:
- Persones no integrades en cap unitat familiar: ingressos inferiors a tres vegades l'indicador públic de renda.
- Persones integrades en una unitat familiar amb menys de quatre membres: ingressos inferiors a tres vegades i mitja l'indicador públic de renda.
- Persones integrades en unitats familiars compostes per quatre membres o més, o que tinguin reconeguda la seva condició de família nombrosa: ingressos inferiors a quatre vegades l'indicador públic de renda.
- Persones integrades en unitats familiars que tinguin una persona amb grau de discapacitats igual o superior al 33 % (reconegut oficialment per resolució expedida per l'Instituto de Mayores y Servicios Sociales o per l'òrgan competent de la Comunitat Autònoma en què resideixi): ingressos inferiors a quatre vegades l'indicador públic de renda.
A més de l'anterior, es requereix que:
- No concorrin titularitat, directa o indirecta, ni cap dret real sobre béns immobles, excloent-hi l'habitatge habitual.
- Ni siguin titulars reals de societats mercantils, per part de cap dels membres que integren la unitat familiar.
Sigui víctima de tràfic o explotació sexual, cas en el qual quedarà exempt de complir els requisits dels apartats anteriors.
Motius pels quals es pot denegar l'obertura del Compte
Caixa Rural podrà denegar l'obertura d'un compte de pagaments bàsic si es produeix cap de les següents situacions:
- Si no aportes la documentació requerida per Caixa Rural.
- Si l'obertura és contrària als interessos de seguretat nacional o d'ordre públic.
- Si ja ets titular a Espanya d'un altre compte que et permeta disposar dels serveis bàsics, llevat que decideixis finalitzar el contracte amb l'altra entitat. En aquest cas, Caixa Rural podrà verificar-ho abans d'obrir el compte i fins i tot sol·licitar una declaració responsable signada.
Si per alguna d'aquestes causes, consideréssim que no pot gestionar-se l'obertura del compte de pagaments bàsic, la decisió se li comunicarà al sol·licitant per escrit en un termini màxim de 10 dies.
En cas que no estiguessis d'acord amb la denegació de la teva sol·licitud, podràs posar-te en contacte amb nosaltres en el servei d'atenció al client de Caixa Rural, a través dels següents mitjans:
- Correspondència postal: Carrer de El Coso, núm. 29, 50003, Zaragoza
- Telèfon: 91 595 67 00
- Fax: 91 595 68 00
- Correu electrònic: atencionalclientebce@cajarural.com
Un cop rebuda la teva reclamació, el Servei d'atenció al client resoldrà en els 10 dies naturals següents a l'admissió o no a tràmit d'aquesta, i disposarà d'un termini màxim de 2 mesos per resoldre l'expedient des de la data en què la queixa o reclamació fos presentada en el servei d'atenció al client o en qualsevol oficina oberta al públic o adreça de correu electrònic de Caixa Rural, excepte en aquells casos en què, per normativa, els terminis de resolució hagin de ser inferiors.
Durant aquest període, no podràs recórrer a altres vies judicials o arbitrals per a la resolució del mateix cas. Hauràs d'esperar que el servei d'atenció al client dicti una resolució.
Si la solució que t'ofereix Caixa Rural no et resulta satisfactòria, o si hagués transcorregut el termini màxim de dos mesos des de la presentació del teu escrit sense rebre resposta, podràs plantejar la teva reclamació davant el servei de reclamacions del Banc d'Espanya (C/Alcalá, 48, 28014 de Madrid, tel. 901 545 400) o a la seva oficina virtual: https://clientebancario.bde.es.
Hauràs de tenir en compte que l'esmentat organisme t'exigirà la justificació d'haver recorregut prèviament al servei d'atenció al client de l'entitat.
Informació útil per al teu coneixement